Kuasa Doa & Hospital Penawar Pasir Gudang

Alasan utama aku nak bersalin di Hosp Penawar sebab aku nk anak aku di sambut oleh doctor dan jururawat perempuan (islam).

Di hosp kerajaan pn ada doctor dan nurse perempuan, tp ikut rezeki masing2. That one aku xnak komen. Setiap org ada plan masing2. Just respect people's choice.

Aku survey jgk 2-3 hosp swasta, but ended up harga pakej Hosp Penawar yg plg affordable.

Sepanjang pregnancy, alhamdulillah aku takde pape masalah kesihatan. Darah tinggi dan kencing manis takde masalah. Kencing kotor jgk takde masalah. So, aku selalu doa supaya proses bersalin aku dipermudahkan dan kesakitan yg aku rasai di ringankan. Alhamdulillah..aku yakin Allah makbulkan doa aku..

12.12.2017, Selasa

Aku ke hospital untuk appointment check up. Kebetulan pagi yg sama dalam 5.30am keluar tanda nk bersalin. Keluar lendir bercampur darah. Aku tak risau sangat sebab hari tu aku akan ke hospital. Dalam hati terdetik, mungkin aku akan di tahan dalam wad. Ternyata, tepat gerak hati aku. Doctor cek laluan dah buka 3cm. Atas faktor jarak rumah dengan hospital, doctor advised aku di masukkan wad terus. Fuh..mujur gerak hati kuat..mmg aku dh standby baju nk balik kg terus 😅..haha..

Baby ikut cakap abah dia rupanya. Ktrg selalu pujuk baby keluar time abah ade kt rumah supaya senang nk ke hospital. Memandangkan aku amek cuti bersalin and stay kt rumah sewa company je. Abah dia selalu pujuk, "keluar hari selasa ye"..alhamdulillah..Allah permudahkan satu urusan.

10 pm : Nurse panggil utk cek laluan lagi. Still 3cm. Nurse bgtahu, esok pagi around 6am cek lagi.

13.12.2017, Rabu

5.30am : Nurse kejut untuk cek laluan lagi. Masih 3cm. Doctor Hasmah datang around 630am utk cek. Masih 3cm and dia dah rasa rambut baby. Nak dipecahkan air ketuban, tapi dah takde. Ah, sudah..doc bgtahu dia rasa xsedap hati dr masa cek laluan masa check up. Tp dia fikir selaput air ketuban rapat dengan rambut.

"Masukkan ubat (induced), kene bersalin harini", kata doctor Hasmah. Gulp, ok i'm ready.

7am : Dr pukul 7am hingga lbh kurang 12pm, laluan cuma buka 4-5cm je. Nurse dtg cek setiap sejam, still bacaan yg sama. Doctor advised buat emergency operation (EM LCSC). Aku pn dah xboleh tahan sakit kene induced. Giler tak sakit. Sakit kene pakse. Air bisa org kate. Tapi ak tetap bersyukur, Allah ringankan sakit aku. Which is ak xrasa sakit nk bersalin yg lama, cuma sakit di induced dalam 5 jam je.

12.58pm : Lahirlah baby yg dinantikan. Mengalir air mata bila dengar baby nangis dikeluarkan. Tetibe emosi mak2 sangat. Terharu, akhirnya kesakitan yg aku lalui  berakhir dengan lahirnya baby yg dikandung selama 9 bulan. The process was smooth until the baby was born. After that, aku pun ditolak masuk wad. 6 hours xboleh angkat kepala, tak boleh makan dan minum sbb dikhuatiri berlaku 'Spinal Headache'. Takut aku muntah kesan epidural. Aku mintak ubat tahan sakit bila kesan bius hilang, and finally aku tidur kesan ubat tahan sakit. Kau gler, 6jm xleh angkat kepala, tp xboleh tidur. Haha. Mujur ubat tahan sakit tu effectnya mengantuk. Mmg aku nak tidur. Letih.

Tapikan, lepas operation aku rase haus gler. Mintak air pn rase mcm mengemis. Misi xbagi makan dan minum. Tp aku haus ya amat. Last aku minum pkul 8 lbh, msa sarapan. Kau bayangkan sampai petang xminum. Aje xhaus? Laki aku xbagi takut effect lain kate dia..nak nanges rase mintak air. Haha.

Alhamdulillah. Hebat kuasa doa. Walaupun Allah tak makbulkan doa aku bersalin secara normal, tapi Allah makbulkan doa aku supaya diringankan kesakitan aku untuk bersalin. Aku yakin Allah tahu apa yg terbaik buat aku. Aku sangat bersyukur. Terima kasih ya Allah 😊..

Comments

Popular Posts